Fiscale injectie voor vrachtwagens op waterstof of elektriciteit
Bij de redactie van dit artikel was de wet houdende de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit net goedgekeurd door het parlement. Veel aandacht gaat daarbij naar de elektrische bedrijfswagens, maar de wet bevat ook héél interessante bepalingen voor de eigenaars van vrachtwagens.
Investeringsaftrek
De investeringsaftrek laat u toe om een bepaald percentage van de investering
die u deed, van uw belastbare winst af te trekken, bovenop de afschrijvingen van
de investering. U koopt iets van 100 euro, u krijgt 8 % investeringsaftrek: u
mag de 100 euro afschrijven en daar bovenop mag u in het jaar van de investering
ook nog eens 8 euro in aftrek brengen van uw belastbaar inkomen.
In principe ligt de investeringsaftrek op 8%, maar er bestaan allerlei
afwijkende tarieven. Bovendien verhoogde de regering naar aanleiding van de
coronacrisis, het percentage voor de zelfstandige ondernemers en kmos naar 25%,
en dit voor alle vaste activa die zijn verkregen of tot stand gebracht van 12
maart 2020 tot en met 31 december 2022.
Voor vrachtwagens
In de nieuwe wet komt er nu ook een bijzondere en verhoogde investeringsaftrek
voor koolstofemissievrije vrachtwagens en tankinfrastructuur voor blauwe,
groene en turquoise waterstof en elektrische laadinfrastructuur. Die verhoogde
aftrek geldt niet alleen voor de zelfstandige ondernemers en kmos, maar ook
voor de grote vennootschappen.
De investeringen genieten in eerste instantie een verhoogde investeringsaftrek
van 13,5% (i.p.v. 8%), maar die aftrek wordt ook nog eens verhoogd met:
21,5 percentpunten, voor de vaste activa die zijn verkregen of tot stand
gebracht in 2022 of 2023;
16 percentpunten, voor de vaste activa die zijn verkregen of tot stand gebracht
in 2024;
10,5 percentpunten, voor de vaste activa die zijn verkregen of tot stand
gebracht in 2025;
5 percentpunten voor de vaste activa die zijn verkregen of tot stand gebracht in
2026.
Anders gesteld, de verhoogde investeringsaftrek voor investeringen in koolstofemissievrije
vrachtwagens en tankinfrastructuur bedraagt :
in 2022: 35,0%
in 2023: 35,0%
in 2024: 29,5%
in 2025: 24,0%
in 2026: 18,5%
in 2027: 13,5%
Om te vermijden dat deze maatregel als verboden staatssteun gekwalificeerd zou
worden door de Europese Commissie, is de investeringsaftrek beperkt tot het
bedrag van de maximale steunintensiteit, zijnde 15 miljoen euro. Met een tarief
in de vennootschapsbelasting van 25% komt dit neer op een maximale
investeringsaftrek van 60 miljoen euro.
De investeringsaftrek wordt niet toegestaan als de belastingplichtige:
nog achterstallige RSZ-schulden heeft
een onderneming in moeilijkheden is
een bevel tot terugvordering van staatssteun heeft uitstaan, of
al gewestelijke steun heeft gekregen voor deze vaste activa.
De definitie van vrachtwagen komt overeen met de definitie uit de
verkeersbelasting: elke vrachtwagen, aanhangwagen- of opleggertrekker, van
categorie N1 (tot 3,5 ton), N2 (3,5 tot 12 ton) of N3 (boven 12 ton), zoals
gedefinieerd in het Technisch Reglement Voertuigen, en die bij de inschrijving
de code CV = vrachtwagen of TR = trekker krijgt.
Keerzijde van de medaille
Om de omschakeling naar groene vrachtwagens nog wat meer te pushen en wellicht
ook wel om de verhoogde investeringsaftrek te bekostigen, wordt de bestaande
vrijstelling van de bijzondere accijns voor professionele diesel (beperkt)
afgebouwd over dezelfde periode. De vrijstelling (in de vorm van een
terugbetaling), wordt vanaf 1 januari 2023 stapsgewijs verlaagd tot 202,0665 per
1 000 liter vanaf 1 januari 2026.