De e-signature
De elektronische handtekening is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. U gebruikt ze misschien zelfs zonder dat u er zich bewust van bent. Maar de ene e-signature is de andere niet
Een woordje uitleg.
De elektronische handtekening
De term elektronische handtekening of e-signature is eigenlijk de generieke term
die gebruikt wordt zodra er een juridisch proces tot stand komt waarbij de
partijen op elektronische wijze tot een akkoord komen, een afspraak maken,
De eIDAS-verordening, een Europese verordening die de spelregels hierover
bepaalt, definieert de elektronische handtekening als de gegevens in
elektronische vorm die gehecht zijn aan of logisch verbonden zijn met andere
gegevens in elektronische vorm en die door de ondertekenaar worden gebruikt om
te ondertekenen.
Een elektronische kopie van uw handtekening integreren in een Word-document, een
e-mail,
is daar een voorbeeld van. Maar zelfs de signature in uw e-mail is al
een vorm van e-signature.
Als de beveiliging wat wordt opgetrokken, komen we terecht in de sfeer van de
digitale handtekeningen. Een digitale handtekening is dus niets anders dan een
soort elektronische handtekening.
Soorten digitale handtekening
Binnen de digitale handtekening onderscheiden we de geavanceerde elektronische
handtekening en de fegwalificeerde elektronische handtekening. Deze termen zijn
juridisch vastgelegd in diezelfde Europese eIDAS-verordening.
Om te kunnen spreken van een geavanceerde elektronische handtekening moeten de
volgende voorwaarden vervuld zijn:
de handtekening is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden;
zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren;
zij komt tot stand met gegevens voor het aanmaken van elektronische
handtekeningen die de ondertekenaar, met een hoog vertrouwensniveau, onder zijn
uitsluitende controle kan gebruiken, en
zij is op zodanige wijze aan de daarmee ondertekende gegevens verbonden, dat
elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord.
Als u bij een betaling met uw smartphone of met uw bankkaart, uw code ingeeft,
dan bent u digitaal aan het ondertekenen. U ondertekent als het ware een
overschrijvingsformulier dat de bank de opdracht geeft uw betaling uit te
voeren.
Er zijn ook private bedrijven die dit soort handtekeningen afleveren. Denk maar
aan het overbekende Adobe, maar er zijn nog heel wat ander aanbieders
(GlobalSign, OneSpan Sign, DoucSign,
).
De gekwalificeerde elektronische handtekening gaat een stapje verder. Het is een
geavanceerde elektronische handtekening die afgeleverd wordt door een
gekwalificeerde verlener van vertrouwensdiensten. Andere voorwaarden die moeten
voldaan zijn:
de provider moet in de EU gevestigd zijn;
de handtekening moet de begin- en einddatum van de geldigheidsduur van het
certificaat vermelden;
het certificaat moet een unieke identiteitscode hebben.
Uw identiteitskaart
In België kan u met uw Belgische identiteitskaart een gekwalificeerde
elektronische handtekening plaatsen. Dat kan ook met de applicatie Itsme. In
andere Europese landen zijn er gelijkaardige ontwikkelingen (bv. in Duitsland,
Spanje, Luxemburg, maar nog niet in Nederland of Frankrijk). U kan dus met uw
Belgische identiteitskaart een vennootschap oprichten, om maar één voorbeeld te
noemen. Ook om in te loggen op de e-diensten van de overheid (my eBox, MyMinFin)
heeft u een gekwalificeerde elektronische handtekening nodig.
Maar om internationale contracten te sluiten, volstaat een geavanceerde
elektronische handtekening, die u dus ook bij de internationale spelers kan
bekomen.
Toegegeven, het is nóg een code die u zal moeten onthouden (en die u zeer zeker
niet bij uw identiteitskaart mag bewaren!), maar die code is zeker zo belangrijk
als die van uw bankkaart.